dinsdag 19 februari 2013

zomervakantie met oma

Oma Riet is inmiddels al weer thuis en opa Andre en oma Marjolein zijn hier nu, maar we hadden nog niet alles verteld.
Het eerste weekend dat oma Riet hier was, zijn we naar Mount Tambourine geweest. Dit ligt ter hoogte van Gold Coast, een stukje verder het land in.
Mooi gebied, nogal toeristisch, maar wel erg leuk om te bezoeken. Met oma hebben we een canopewalk gedaan. Niet alleen door de boomtoppen, sommige stukken waren over de grond. Warm, maar leuk. Martijn heeft hem 2x gelopen, want toen we klaar waren, bleek dat we een deel van de rugdrager verloren waren. Niet heel belangrijk, maar het is toch leuk om hem compleet te houden. Maurits loopt de meeste stukken wel goed mee, maar als hij moe wordt (of dreigt te ontsnappen: hij is een wegloper:-) is het makkelijk om hem in de drager te zetten.
Natuurlijk moest oma ook de Goldcoast bezoeken. Lekker warm op het strand, alleen een tentje voor schaduw, dus iedereen was veel in

zee die dag. Achteraf hoorden we dat er een haai was gevangen. Als oma dit geweten had, was ze vast het water niet ingegaan.
Thuis hebben de kinderen en oma ook veel in het zwembad gespeeld. Het viel de zwemjuf zelfs op dat Maurits zo goed kan zwemmen (voor een 2- bijna 3 jarige) Op het moment gaat hij
nog maar 1 keer per week naar zwemles, maar ik probeer lessen op

school bij Abel en Jasmijn te regelen. Dat scheelt mij weer een ritje naar het zwembad. Ook al kan hij redelijk zwemmen, het is altijd relaxter als hij lekker in zijn band drijft (met lifesaver cap en goggles; heeft hij gezien van grote broer en zus)
Als je in Australie bent, moet je natuurlijk wel kangoeroes etc zien (en eten.....op de bbq hadden we kangoeroe burgers, erg lekker)
Aangezien ze niet bij ons in de wijk rondlopen, zijn we naar een park gegaan. Hier mogen de kinderen de kangoeroes voeren. Helaas zijn de beesten zo lui en volgevoerd, dat ze niet meer zoveel doen. Toch blijven
Jasmijn en Maurits het leuk vinden om ze te voeren. Abel vindt het eng, hij moet niet zoveel van al die beesten hebben. Alleen de Joey (babykangoeroe) vond hij wel lief!
Er is genoeg ruimte waar de kangoeroes naar toe kunnen als ze genoeg van de mensen hebben, maar volgens mij blijven ze liever in het weitje waar ze gevoerd worden.
 Behalve Skippy hebben we ook genoeg andere 'australische dieren' gezien. Oma is vooral dol op alle hagedissen -niet!!En of ze het aanvoelen: toen we koffie aan het drinken waren, kwam er een joekel van een hagedis onder haar stoel zitten. Ik geloof dat ze niet zo van haar koffie genoten heeft.
Wat wel jammer was, was de regen.
 het moment dat we daar waren , was het droog, maar door de regenbui zijn alle muggen wakker geworden. We zijn helemaal lek gestoken. Als onervaren expat had ik natuurlijk geen muggenolie in mijn tas zitten. Dit bleek trouwens het begin te zijn van de muggenperiode.Het regen nu heel veel, iedere dag, en buitenzitten is niet echt leuk meer door al die mozzies!

We hadden gepland om het weekend van Australian day te gaan kamperen op Stradbroke Island. Alles was geregeld, zelfs een rek voor op de auto gekocht, maar het weer werd zo slecht dat we dit geannuleerd hebben. Gaan niet voor ons plezier het hele weekend opgesloten in een tentje zitten. Gelukkig zijn we niet gegaan, want het weer werd zo slecht, dat de mensen die zaterdagavond van de camping geevacueerd werden. De ferry voer ook niet meer, dus daar zaten ze dan, op het eiland waar je verder nergens terecht kon. Thuis was het weer ook erg slecht. Regen en storm. Verschillende subburbs van Brisbane zijn ondergelopen en veel schade door omgevallen bomen. Zondagochtend hadden we geen stroom meer. Plan was om dan maar ergens naar toe te gaan, maar hier kom je niet ver zonder auto. Helaas kregen we de garage deur ook niet open zonder stroom...... Dan maar, toen de storm was gaan liggen, een rondje door de wijk gelopen en alle omgevallen bomen bekeken. Grote oude gumtree's lagen overal over de weg. De opruimdiensten hadden het erg druk. Gelukkig heeft onze boom het gehouden. Veel takken verloren, maar hij staat nog.

Het weekend erop zijn we toch naar Straddie gegaan. Niet om te kamperen, maar weer met een daytour. Hier hadden we vorige keer zo van genoten, dat het helemaal niet erg was om nog eens precies hetzelfde te doen. Dit keer vonden de kinderen het weer erg gaaf. En oma ook!
Door de storm was het offroad rijden iets avontuurlijker. We moesten
 regelmatig stoppen omdat er een boom op ons pad lag. Als de boom niet opzij geschoven kon worden, moesten we een andere route nemen.
Ook de zee was nog erg wild. We hebben dit keer geen schildpadden gezien (en zeker geen dolfijnen en walvissen)
 Het strandgedeelte was weer favoriet. Door het hoge water (het was springtij) en bijna vloed, konden we niet op het strand bbq-en. De rit over het strand ging erg hard dit keer. En de stop voor foto's was kort. De chauffeurs waren bang dat de strook zang de smal zou worden om te rijden. De auto werd in de bush geparkeerd en daar werd de bbq voor ons             klaargemaakt. Wij konden wel op het strand en in de riviertjes spelen.

Nu zijn de kinderen weer naar school, ik ga weer naar de sportschool en osteopaat (misschien lukt het deze om mijn rugpijn weg te krijgen; hij is een eind op weg) Maurits gaat fulltime naar daycare (met name om de taal te leren) en gaan Abel en Jasmijn 1 x per week naar de Nederlandse school. Het gewone leven is weer begonnen.

1. Hoi Nathalie,

Wow, dat ziet er allemaal supergaaf uit! En zo te zien heeft Oma genoten. Wintersport was leuk, maar het witte strand en die zee zien er ook wel heel aantrekkelijk uit!
    Nu zijn de kinderen dus weer naar school en de daycare. Voel je je al thuis in Australië? Hoe vinden Jasmijn en Abel het op school?
    Praten ze veel engels of gaan ze thuis toch direct over op het nederlands?