maandag 14 januari 2013

kerstvakantie

OK, we zijn inmiddels weer 2 maanden verder, dus hard tijd voor een update!
 Na de eindfeesten van school begon de zomervakantie 1 december. Terwijl iedereen druk bezig was zijn huis kerstproof te maken, moesten mijn kinderen het doen met wat knutseltjes. Met kerst zouden we toch op vakantie zijn en bovendien had ik nog niet echt een kerstgevoel als het buiten 40 graden was.
De eindfeesten van school stelden trouwens weinig voor. Een vreselijk lang en langdradige avond waarop alle muziekclubjes, koortjes, dansgroepjes etc een optreden verzorgden. Helaas was de kwaliteit niet zo bijzonder. Dit waren we in Duitsland wel anders gewend.
 Toen de vakantie eenmaal begonnen was, hadden we onze eerste barbie met vrienden bij ons thuis. Een Belgisch gezin, ook met kinderen op John Paul College kwam eten. Het was erg gezellig met een verrassend eind: een grote stroomstoring. We hebben langer dan 3 uur zonder stroom gezeten. Later hoorden we dat dit regelmatig voor komt. Blijkt een possum nogal gek te zijn op het electriciteitskastje en richt daar zodanige schade aan dat de boel niet meer werkt.
De volgende dag zijn we met de gezin naar de Gold coast geweest. Een dagje naar het strand. Leuk om dit stukje kust ook te zien. Heel anders dan de sunshine coast. Leuke golven om in te spelen. Abel begon enthousiast met zijn bodyboard. Dit ging ook goed, totdat een grote golf hem helemaal liet tuimelen. Daarna heeft hij het niet meer geprobeerd.
 Na 1 week vakantie thuis zijn we vertrokken naar Bali. Een zeer geslaagde vakantie. Ons appartement zat niet aan het strand, maar beviel verder prima. Grote kamers en veel woonruimte. De kinderen zaten het liefst in het zwembad en waren niet altijd even enthousiast als we naar het strand gingen. Eenmaal daar vonden ze het wel altijd leuk. Snorkelen, zwemmen, jetskien etc. Natuurlijk ook de bekende tourtjes gedaan. Kinderen vonden de 'landtour' het leukst. Was ook erg leuk. Eerst met een busje naar het binnenland. Daarna ging het verder op riksja's.
 Deze brachten ons naar een lokaal schooltje. Natuurlijk was het vakantie, maar we konden toch de lokalen etc zien. In een lokaal zaten nog wat kinderen (van de straat geplukt?) en deze wilden laten zien/horen wat ze allemaal over Australie wisten. Was erg grappig. Daarna een wandeling door het bos en de rijstvelden. Bij een van de rijstvelden hebben Martijn en de kinderen een veldje geploegd. Voor mij hoefde dat niet zo -al die bloedzuigers aan je voeten:-) Daarna verder gelopen naar een huis waar ze uitlegden hoe ze koffie, een alcoholische drank en nog wat dingen maakten. Uiteraard mochten de kinderen dit ook proberen. Hierna gingen we offermandjes maken van palmbladeren. Dit vond met name Jasmijn erg leuk.Vervolgens kregen we bij deze familie een lunch en daarna gingen we weer naar huis.
Het tweede gedeelte van de vakantie hebben we in Singapore doorgebracht. Kerst gevierd bij mijn Vader, Joan en Marcel. De kinderen waren erg blij met hun cadeaus. Wij moesten een extra koffer kopen om alles mee terug naar Australie te nemen.
In Singapore ook veel gezien en gedaan. Omdat de hotelkamer helemaal vol stond (met oa kerstcadeaus) zaten we zo min mogelijk in het hotel. Kinderen gingen graag naar de Zwitserse club om daar lekker te zwemmen. Dit was altijd ons noodscenario als ze te moe waren om echt iets te ondernemen, maar niet in het hotel wilden blijven.
Met oud en nieuw zijn we naar een resort in Batam gegaan. Een leuk resort, waar we nog wat langer zijn gebleven dan mijn vader en Joan....beviel ons prima daar.
Vanuit Batam weer terug naar Singapore om 's avonds door te vliegen naar Australie. Ditmaal vlogen we op Goldcoast. Niet echt zp'n succes .Wat een chaos daar. Klein vliegveldje en 3 vliegtuigen die tegelijk aankomen. Enorme bende op de kofferband, ze vielen er allemaal als dominosteentjes af, geen bagagekarren meer etc. Heeft ons bijna anderhalf uur gekost voor we onze koffers hadden en toen moesten we nog een uur naar Brisbane rijden.
Eenmaal thuis kon de wasmachine aan de slag en moest de logeerkamer in orde gebracht worden. Woensdagavond zou oma Riet voor een maand overkomen.